(note despre oboseala
românească)
Oricât
ar încerca postmodernismul să deturneze sensurile şi ideile, nu
voi înceta să cred că valoarea unui popor stă şi în capacitatea
lui de a visa.
Acum
un secol şi jumătate, pe la 1848, când, entuziastă, euforică,
generaţia tinerilor bonjourişti încerca să facă România mare şi
modernă, românii parcă inventaseră maşina de produs idealuri.
Intelectuali de marcă precum Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu,
Ion Heliade Rădulescu porneau de la un ansamblu de atribute
culturale şi vizau o proprietate spirituală care să introducă
România în circuitul european. Idealuri romantice, uşor naive,
veţi spune. Dar la fel de naive şi romantice au fost şi după
revoluţia din 1989. Entuziasmul românilor a scăzut îngrijorător,
energiile parcă au secătuit. Trăind o prostească încântare de
sine însuşi, omul „recent” a devenit supusul unei mentalităţi
a confortului. Astfel, confortul devine noua religie, o religie
promovată asiduu de tehnologism, de globalism, de multiculturalism
şi alte doctrine postmoderne.
Prin
urmare, omul idealurilor proprii e înlocuit cu omul paradigmei
economic-tehnologică, pentru că, eliminându-se cu metodă
tradiţiile locale, doar valorile „tehnice” rămân valori
universale. Postmodernitatea doctrinară a dezobişnuit omul de a-şi
face singur idealuri. Praxisul postmodern lucrează pentru el: îi
creează ceea ce se numeşte un single global lifestyle (unic
stil de viaţă global), pornind de la convergenţa spre realizarea
„pieţii mondiale integrate”. Intelectualii români lucrează cu
toate motoarele la răspândirea multiculturalismului, un
concept venit din ideologia celor pe care trebuie să-i imităm de
frica marginalizării. Iar de frica marginalizării, nici un
intelectual român nu deconspiră faptul că multiculturalismul nu
înseamnă de fapt diversitate culturală, ci monocultură. Şi
nici faptul că este o ideologie şi nu o cultură! Că urmăreşte
crearea unei societăţi globale plate şi omogene, adică fără
diferenţieri între rase, culturi, religii. Adică o societate
lipsită de idealul transcendenţei.
În
ce mă priveşte, refuz să cred că în România „omul ontologic”
a fost asasinat de „omul tehnologic”, adică de omul golit de
energiile misterioase şi de dimensiunea transcendentului care intră
în chiar definiţia sa. Pentru că prin condiţia sa omul e legat de
căutare şi de căutarea căutării. Iar căutarea înseamnă
inconfort şi nu aplatizare, cum doreşte multiculturalismul. De
asemenea, refuz să cred că maşina noastră de produs idealuri zace
stricată, pradă ruginii şi că oboseala românească e profundă,
ci doar o astenie trecătoare. De aceea, nu contenesc să întreb, ca
într-un act I, scena I, la tragerea cortinei: Unde ne sunt
visătorii?
Daniel CORBU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu