Înaltpreasfințitul Daniel (al Mitropoliei Literelor de la Iași)
sau ordonarea haosului
„Doar ceasornicul urmează lung-a timpului cărare” (Eminescu)
Am
semnat recent o Întâmpinare
la cartea Imperiul
sacru
(ediția a II-a) trimisă spre tipar de către autorul ei Constantin
Severin, în care am subliniat contribuția Colocviilor nemțene
întru conturarea unor destine literare, spunând printre altele că
Generația 80, față de mentorii ei, Laurențiu Ulici și Marin
Mincu – în postumitate – are o nesfârșită îndatorare.
Acum
când scriu aceste șire – între un contrabas și 11 viori
dezacordate – chemat de prieteni să sporesc Sărbătoarea/serbarea
unui confrate, îmi împrospătez revoltata mirare dinaintea lui
Cronos – petrecând cu privirea coloanele Calendarului, cu oarecare
popas pe ziua ivirii mele în lume – căci și eu, alături de
glorioșii „generației menghinei”, numărând încă un deceniu
peste jumătate de veac, zic:
Iată
cum 80-ciștii devin … 60-ciști!
Daniel
Corbu
e printre primele victime, dacă nu cea dintâi din Anno Domine 2013.
Șasezeci de ani nu-i o cifră nici mathusalemică, nici apocaliptică
– e un cerc ce strânge la un loc câteva doage. Ar trebui să
lipsească din agendele noastre și aniversările și comemorările.
Și unele și altele sunt triste și goale, triste precum Casele
memoriale și goale precum criptele năruite de timp și indiferență.
În aceste ocazii, ipocrizia e rodnică, „chimvalele răsunătoare”
întinează auzul, jubilează florăresele pe mormintele florilor
secerate inutil și se îngrașă din „șperț” negustorii de
nimicuri … omagiale. Este o Carte (de peste cărți – nepremiată
de nimeni niciodată), în care scribul încondeiază papyrusul
astfel: „Nimeni nu poate să slujească la doi domni” (Mt. 6. 24)
– asta însemnând (în linia creației) că odată intrat în
slujba Domnului Logos, nimic dinafara acestei consacrări nu mai
poate fi notabil. Oare nu tocmai pe această știință e construită
apoftegmatic confesiunea lapidară a Împăratului tuturor românilor,
Mihai Eminescu: „Dumnezeul geniului meu m-a sorbit din popor cum
soarele soarbe un nor de aur din marea de amar?”
Daniel
Corbu (care cu voie, nu fără voie) își pune la vedere cei 60 de
ani de adumbrire a planetei – în consemnarea mea amicală nu are
nimic spectaculos la nivelul acestei însumări biologice. Era tot
așa și la 30, și la 40, și la 50 de ani. Adică a rămas și la
60 la fel, neschimbat interior (și exterior – tot trubadur cu un
pandantiv de os la gât, dulce-zeflemitor, șiret-ironic, bonom
sincer, cu același glas roz-feminin / mieros-duhovnicesc, motivat,
că doar din cetatea eremiților nemțeni se trage).
Dacă
Daniel Corbu nu ar fi fost un temerar în salvgardarea Poesiei, un
cultivator de prietenii, nu aș fi frecventat Colocviile. Sunt oameni
care dacă îmi displac nu mă mai prind în anturajul lor. După cum
au fost și sunt oameni pe care nu i-am văzut de-aproape, de care nu
am avut știință, dar care s-au așezat (și au rămas pentru
totdeauna) sub streașina inimii. Între aceștia se prenumără și
câțiva dintre „papuașii” de la Colocvii: Aurel Dumitrașcu,
Dan David, Danilov, Vasiliu, Vulturescu … Ce noapte suprarealistă
am trăit aproape de Ozana în ediția suspendată, într-o libertate
tribală, colorată, sublimă! Și azi cred că acolo a început
revoluția
română, pură, angelică, nu în mizerabilul an ′89, când pe
scenă au apărut măscăricii și idealurile au intrat în mâna
troglodiților.
Daniel
Corbu, prin inițiativele sale absolut providențiale (cu riscuri
care trebuie cântărite drept) a mișcat un segment de istorie
culturală și – încerc să fiu obiectiv – chiar și dacă nu va
trage după sine tot ce a scris, prezența sa în acel context îi
asigură perenitate. Laurențiu Ulici și Marin Mincu au construit pe
dinăuntru „generația”, dar planul, ingineria, îi aparțin lui
Daniel Corbu. Aș zice în capătul acestor considerații că Ulici
și Mincu au fost „șefi de tren”, dar locomotiva (cu cocs de
Neamț și aburi lirici) a fost Daniel Corbu. Colocviile nemțene au
fost adevăratul „tren cu poeți”, cel de azi, pus pe linii în
nu știu câte ediții, din nu știu care inițiativă, din păcate
arată ca un … marfar.
Daniel
Corbu are, desigur, un profil scriitoricesc bine precizat (și asta
nu presupune a fi numaidecât între coperțile megaliticilor Istorii
recente). Îmi este „pe strună” – avem cam același aer
metafizic și dacă tot i se spunea Înaltpreasfințitul
Daniel (al Mitropoliei Literelor de la Iași),
eu sunt bucuros că nu are nimic, nici în clin, nici în mânecă
din preafericiții Danieli (nici Sihastrul, nici Vlahovici, nici
Sandu Tudor, nici …). Singurul care e de venerat e, desigur, Daniel
Turcea.
„Activist
cultural”, poet, memorialist, muzeograf, editor, familist într-un
cuib cu … Filomele (soția, la forja Editurii, fiica, o Cassandră
„metafizică”, în emisii poetice), D.C., părăsind Neamțul
(dar nu și pe „colocviști” – toți cu nume sonor azi: Adrian
Alui Gheorghe, Gheorghe Simon, Radu Florescu, Vasile Baghiu, D.
Ploscaru, Elisabeta Vartic, George T. Calcan și rafinatul critic
Cristian Livescu) – s-a impus în Iași prin realizări de valoare:
e destul să amintim că l-a „tălmăcit” pe Creangă chiar din
pridvorul bojdeucii sale de la Țicău (confirmând că … „sângele
apă nu se face”), că a susținut viața muzeală din Moldova,
revistele culturale, Filiala Uniunii Scriitorilor, editarea cărților,
după cum și cultivarea memoriei scriitorilor din acest spațiu, D.
C. fiind într-un pitoresc-prietenesc anturaj cu marii lirici Cezar
Ivănescu și Mihai Ursachi, și, într-o conferire sinceră cu
universitari de calibru ori cu mai vechii prieteni Vasiliu, Danilov,
C. M. Spiridon, V. Stancu, I. Holban, N. Panaite, C. Leonte, D.
Giosu, ori seniorii N. Turtureanu, Gr. Ilisei, I. Hurjui ș.a ș.a …
Daniel
Corbu a trecut și proba unui doctorat, teza sa fiind o „ciudățenie”
pe tema postmodernismului poetic românesc în care – încă o dată
revelându-se în sacerdoțiul Prieteniei – în comentariile sale
se întâlnește cu nume și stihuri care au ieșit în scenă
(într-o „călătorie prin flăcări”) chiar când era la prora
Colocviilor Naționale de Poezie.
Poeții
mor, Daniel – sunt fragili, sunt urziți din iluzii, din firul din
care păianjenii își fac împărății de-o clipă. După ce se
stinge spuma de pe pocalele cu șampanie aniversară, pune-ți pe
masă un tratat de ornitologie și citește cu luare aminte despre
Corb. Te vei uimi câți ani trăiesc aceste … helicoptere negre!
Poeții mor nu la 60 de ani, nici la 70, nici la 90; mor tot timpul.
Poezia lor, nu. Nu pentru poeți penatul întunecat a lui Poe a
croncănit: Nevermoor,
nevermoor,
ci pentru stihurile lor pe cât de veșnice, pe-atât de triste.
Spre
18 august a.c – într-o zi similară (care aș vrea să treacă
neobservată), am să reiau acest text și o să pun pe cineva să
mi-l citească – să se întemeieze mai bine în mintea mea
definitiva, imuabila rostire vanitas
vanitatis.
În 13 decembrie 2012 am urcat cele mai strălucite trepte din
câte-s în suișurile acestei Țări, trăind o zi imperială,
bucurându-mă de Premiul Academiei Române. Pe același podium, în
ediția evocată m-am întâlnit cu maramureșeanul Ion Mureșan,
poetul alcoolurilor vizionare și cu bucovineanul-clujean Radu Mareș,
prozatorul. După ce academicianul Eugen Simion ne-a felicitat, i-am
zis în doi peri lui Ion Mureșan: Am terminat-o și cu premiile; de
aici încolo mai pot urma Belu, Eternitatea, Pacea … Ion a râs din
tot Ardealul din el. Vasile Tărâțeanu, de susținerea căruia am
avut o nesperată parte mi-a spus că și Daniel Corbu a suit
ilustrele trepte (întrecând toate instituțiile). Și, așa fiind,
ce mai e de cucerit? După Keops urmează Kefren, apoi Mikerinos –
cu Sfinxul în față și deșertul până la capătul lumii …
Joacă
acum pe cenușa anilor care s-au dus, bucură-te de azi și nu râvni
lauri pentru ce a mai rămas. Te reazemă de Cartea
urmelor
– oricum „nașterea-i vinovată” și ce alta-s zilele noastre
dacă nu „cântece de amăgit întunericul”?
Dincolo
de „fervoarea textualistă” (M. Mincu) și „optzeceala”
supralicitată (Al. Cristelecan), zilnic adu-ți aminte de Daniel
cel izbăvit din groapa cu lei – averea care l-a răscumpărat a
fost visul.
Constantin
Hrehor,
Grănicești,
22/23.03.2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu