Nicolae SAVA în dialog cu
Daniel CORBU
Nicolae
SAVA:
Contează unde te naşti, cine îţi sunt părinţii, prietenii din
copilărie? Te-a marcat în vreun fel faptul că te-ai născut pe
malul Ozanei?
Daniel
CORBU:
Îmi sunt născut la Târgu Neamţ, dar toată copilăria, începând
din a şasea zi de la naştere, mi-am petrecut-o în Vânătorii de
Neamţ, unde-şi avea casa mama mea Casandra Vîju. Cu ea şi cu
bunica Ana am trăit până în zorii adolescenţei, când am
zbughit-o la şcoli. Vorbind despre satul din umbra legendarei
Cetăţi a Neamţului, răsfirat pe vreo şapte kilometri de-a lungul
Ozanei, te lași fără voie năvălit de melanholii atât de
speciale. Nu se poate vorbi despre vatră
(în cele mai multe cazuri, cu un orgoliu de patriot local pătimaş),
fără a vorbi de copilărie, pentru că ea ascunde toate datele
personalităţii de mai târziu. Aici, în satul aşezat pe malul
drept al Ozanei, care face legătura între Pipirigul lui David
Creangă şi Humuleştii lui Ion Creangă am mers prima oară prin
roua dimineţii, aici am văzut soarele răsărind de după zidurile
misterioasei cetăţi, aici au început dialogurile mele cu pietrele
Ozanei şi cu copacii de pe dealurile Brădiţelului şi Cetăţii,
aici am ascultat cântecul mierlei, dar şi pe cei mai mari
povestitori cunoscuţi în viaţa mea: Moş Costică Almaşanu,
Dumitru Blaga, Bădia Gheorghe Ţîrlii, Ion Tulan, Dumitru Gînga.
Aici, mai precis pe malul unei bulboane ozanaiarde în care era să
mă înnec, am realizat pe la 11 ani, cu bărbia pe Legendele
Olimpului
şi cu ochii la cerul nesfârşit, că sunt muritor şi tot aici am
gângurit primele poezii, vroind parcă să provoc şi mai mult
şamanica poezie a locului. Întrebat la întâlniri literare care e
prima mea încercare poetică, mă eschivam cu şmecherie metaforică,
pentru că nu-mi aduceam aminte, procedam ca orice derbedeu serafic
încolţit de oameni serioşi. Mi-i dat să-mi amintesc acum acea
primă poveste lirică, scurtă ca un fulger, legată de un călăreţ
care venea dinspre Dealul Cetăţii şi traversa curajos o Ozană de
după ploi, tulbure şi nervoasă. S-o transcriem în premieră: A
venit Ozana mare/ Şi-am văzut unul călare/ Şi în mână c-o
caldare.
Aveam, de nu mă înşel, vreo cinci ani şi jumătate. Prin urmare,
aici, la Vânătorii de Neamţ, am început să întemeiez, mai întâi
în joaca jocului, apoi foarte serios, o mare singurătate.
N. S.
- Daniel
Corbu, crezi în destin? Te consideri un predestinat?
D. C.
- Asemenea grecilor de altădată, mi se-ntâmplă să cred în
destin. Casa copilăriei mele de la Vânătorii de Neamţ, e în
dreptul Cetăţii Neamţului, la câţiva metri de Ozana, devenită
celebră prin pana lui Creangă. Astfel, bălăcit toată copilăria
prin ştioalnele Ozanei, pe la zece ani realizam că mă aflu între
puncte fierbinţi ale culturii noastre: la Mănăstirea Neamţ scria
Mihail Sadoveanu (pe care l-am văzut în 1960, la inaugurarea
Căminului Cultural din Vânători, ce-i poartă numele), că la o
azvârlitură de băţ de casa noastră, la Humuleşti, s-a născut
Creangă, iar mai târziu aveam să aflu că doar la 10 km, la
Ghindăoani, s-a născut Vasile Conta, junimist ieşenizat, rămas
până azi, prin teoria ondulaţiunilor, cel mai original filosof al
nostru.
Cultural
vorbind, am fost norocos. Eram un copil firav (la spartani m-ar fi
aruncat în prăpastie!) şi, la 10-12 ani, pe când începeam să
mâzgălesc hârtii, nu mă puneau la muncile câmpului. Citeam. Asta
a fost cea mai mare preocupare şi fericire a mea. După cum bine
știi, era şi mai este (deşi descompletată de comunişti prin anii
cincizeci) o bibliotecă imensă la Vânători-Neamţ, păstrată de
pe vremea când naşul meu,
Gheorghe Popescu, era dirigintele şcoalei, şi de aici, de la bădia
Costică Oancea, blândul custode,
împrumutam, ca și tine, cărţi. De pe atunci mă gândeam că
dacă ar exista meseria de cititor, aş fi cel dintâi. De aceea, nu
mă mir că pe la treizeci de ani, împreună cu Aurel Dumitraşcu,
Dan David şi alţi anahoreţi, poate pentru a da cu tifla
veleitarilor care mai mult scriau decât citeau, am vrut să
înfiinţez Uniunea Cititorilor din România.
N.
S.
- Ai
facut clasele elementare şi gimnaziale la Vânători-Neamţ. Care
sunt profesorii care te-au marcat (şi remarcat)? Care e cea mai
pregnanată amintire din copilărie?
D. C.
- N-am să evoc episoade din primele clase de şcoală făcute cu
sensibila învăţătoare Mărioara Papuc, a doua mea mamă (de
menţionat aici că familia de învăţători Papuc a alfabetizat şi
educat câteva generaţii de vânătoreni!), dar voi evoca tristeţea
mamei Casandra că nu m-a văzut preot. Ea ţinea cu tot dinadinsul
să urmez Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamţ. Dar, deşi
începusem pregătirile la Religie, Muzică şi Limba română cu
părintele Vasilică Ignătescu, eminent profesor acolo, devenit acum
aproape un sfânt al locului, înainte cu câteva zile de examen,
spre regretul mamei, nedispărut până la moarte, am fugit la Piatra
Neamţ şi-am urmat o şcoală de chimie. Astfel, credinţa mamei,
accentuată şi de o ghicitoare-sacerdotă din Condreni, care i-a
prezis că voi ajunge om mare, i-a fost spulberată pe moment.
Dar, să ne
întoarcem la vatră. Vânătorii Neamţului, cuprinzând iniţial
colibele şi bojdeucile vânătorilor şi armaşilor legaţi de
Cetatea Neamţului, e acum un sat semeţ de oameni gospodari,
primitori şi şugubeţi (această ultimă calitate e sarea şi
piperul acestui spiritus
loci)
şi face parte dintr-o comună care mai cuprinde satele din stânga
Ozanei, Lunca, Nemţişor şi Mănăstirea Neamţ. Ţinutul e
fabulos. De aici, Ursa Mare, Ursa Mică sau Găinuşa (şi în
general cerul) se văd cu totul şi cu totul altfel. Călătorul se
poate pierde de drag prin legendara pădure a Braniştei (oare au
însămânţat-o cu ghindă stejariană tot leşii?) şi nu mă pot
opri să spun că brazii de pe marginea şoselei au fost plantaţi pe
la 1930 de bunicul meu, Vasile Vîju, şi fratele său, Dumitru Vîju,
pe atunci cantoreni prin pădurile noastre.
Vânătorii de
Neamţ a format atâţia ozanişti.
Aflat la Iaşi, am înfiinţat Clubul Ozaniştilor, după ce o
încercare de a uni nemţenii din Iaşi făcuse şi Creangă pe la
1880. Sediul se află chiar la Bojdeuca din Ţicău, în curtea
căreia am fost teleportat acum vreo 16 ani ca muzeograf literar,
zice-se, la Bojdeuca unde pantagruelicul Ion Creangă, umilit prin
răspopire, a găsit locul potrivit şi a scris în ultimii
optsprezece ani şi jumătate de viaţă (cei mai rodnici sub
raportul scrisului) o mare operă a literaturii noastre clasice. Şi
ce vreţi să arătaţi cu asta, cu ozaniştii? – vor întreba unii
şi alţii. Bucuroşi de întrebare, care, cum ar spune acelaşi
Creangă, nu ne-ntristează nici
ca cât.
Unind pe cei care provin din umbra Cetăţii Neamţului, vrem să
arătăm că acolo oamenii au un alt suflet, mai nobil, mai generos,
mai poetic.
Deh, cu
trecerea anilor melanholiile se-adâncesc asemenea ridurilor. Când
mă aflu la Vânători, când nu mă aflu la Vânători sufletul îmi
pluteşte ca un înger fericit peste prundul Ozanei sau peste
pădurile ozonate din munţii Neamţului, munţii de la care poţi
învăţa oricând demnitatea. Când mai publicăm o carte, mai
scriem un vers, devine tot mai mare credinţa că sunt rodul
trăirilor fiinţiale ale copilăriei petrecute acolo. Eu receptez
Ozana sau, mai bine spus, o port în mine ca pe o ființă.
N.
S.
- Talentul
te-a impus în literatură. Totuşi, cine sunt scriitorii care te-au
ajutat, la modul propriu, să devii scriitor. Cui i-ai rămas dator?
Deşi mi-am
propus ca nici un rând din acest scurt excurs sentimental provocat
de prieteni să nu fie testamentar, nu mă pot abţine (şi nici
nu-mi muşc limba!), la a spune că nu există loc mai bun de
petrecut o moarte întreagă decât locul natal. În cazul meu,
Vânătorii de Neamţ. Mă opresc şi scriu: Pe
zi ce trece tot mai al tău/ pămîntule prieten/ am inventat cîntece
de adormit universul/ am îndulcit catapetesme/ m-am lăsat devorat
de cuvinte/ călcîndu-te am trăit bucurii/ neruşinate/ bucurii de
om singur/ dacă toate gîndurile duc într-o carte/ fericită carte
eşti pămîntule/ o moarte întreagă voi dormi în tine/ o moarte
întreagă îmi vei albi oasele.
3.
E drept că te-au ajutat şi alţii, dar tu eşti iniţiatorul de
drept al Colocviilor naţionale de poezie de la Târgu Neamţ. Ai
vreo amintire care merită povestită şi cititorilor acestui
interviu? Ar fi trebuit continuate?
4.
Ai lăsat viaţa literară din Neamţ pentru cea de la Iaşi. Dacă
ar fi să faci compari cele două experienţe, acum pentru care ai
opta?
5.
De la grupajul “De bello” din Caietul debutanţilor Albatros 1980
până în prezent ai publicat vreo 30 de volume de poezie, proză,
eseu, unele fiind reluări. Cît trebuie să publice un autor,
cantitativ?
5.
Cine sunt criticii literari care te-au citit mai bine? Consideri că,
în absenţa criticilor literari, poeţii şi prozatorii au
autoritatea să facă “munca” acestora?
6.
Au apărut mai multe dicţionare şi aşa-zise istorii literare în
ultimii ani. Care dintre ele crezi că va rezista în timp? Cum ai
vedea o istorie a literaturii române contemporane ideală?
7.
Viaţa ţi-a prilejuit să trăieşti multe clipe lîngă mari
scriitori contemporani. Sunt între aceştia unii care te-au
dezamăgit, după ce i-ai cunoscut “în carne şi oase”?
8.
Cât şi cum te-au influenţat premiile literare, tu fiind unul din
beneficiarii unuia acordat de Academia Română? Ce ar trebui făcut
pentru îmbunătăţirea funcţionării instituţiei premiilor la
români?
9. Prin Festivalul “Grigore
Vieru” promovezi tineri poeţi în fiecare an. Care ar fi nota
generală a poeziei tinere de la noi? Mai au ei forţa unor
importanţi poeţi optzecişti? Rişti o listă cu nume ce merită
reţinute?
10.
Cândva, făceai un fel de top 10 al poeţilor generaţiei
optzeciste. Câţi dintre ei şi-au păstrat locul stabilit de tine
acum trei decenii? Cum ar arăta unul actual?
11.
Eşti un editor important şi un ctitor de reviste literare. Care
dintre publicaţiile sau cărţile editate de tine ţi-au adus cele
mai mari satisfacţii spirituale sau sufleteşti. Merită să
continui?
12. Ai condus
(mai conduci?) timp de mai mulţi ani o instituţie care se ocupă cu
memoria scriitorilor. Crezi că peste o sută de ani aceste
instituţii vor mai exista? Crezi că memoria scriitorilor de azi va
mai interesa pe cineva?
Pentru mine
Poezia face parte din iluzia universală. Ea este imensa bucurie
uimită pe care trebuie că au simţit-o la prefacerea apei în vin
de către Iisus, cei aflaţi la nunta din Cana Galileii. Iar poetul
este cel ce repetă la nesfîrşit, întotdeauna altfel, prima
minune.
Fiind o formă
de libertate canonică, menţinută în metafizic, poemele din
cărţile mele pot fi citite ca impresii ale navetei între mine şi
mine între mine şi lume, între ideal şi realizabil. Pe de altă
parte, orice carte a noastră de revelaţii lirice aparţine
fericirii de a sta mereu în deschiderea fiinţei şi, în egală
măsură, eşecului de a nu o fi cucerit niciodată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu