LA ZECE ANI BINECUVÂNTAŢI DE DOMNUL
Într-o
pagină de Jurnal, Liviu Rebreanu ne spune că, parafrazez, cincizeci
de ani îţi sunt daţi de la Dumnezeu. Fiecare an care urmează este
o binecuvântare.
Iată că Daniel Corbu îşi adaugă zece binecuvântări,
acum, pe 7 aprilie al anului de graţie 2013, şi, cu bucurie îi
urăm să-i dea Domnul multe alte binecuvântări, spre binele
literaturii române.
Descins
din tărâmurile nemţene, care i-au marcat profund structura
antropologică a imaginarului, cum ar zice Gilbert Durand, Daniel
Corbu este un optzecist
atipic în ansamblul postmodernismului românesc, diferit, în orice
caz, de confraţii sudici întrupaţi, arhetipal, de un Mircea
Cărtărescu sau de un Florin Iaru, căci în imaginarul său a
lucrat zona moldavă
a spaţiului mioritic. Altminteri, această pecete inconfundabilă a
scriitorilor moldoveni este observabilă la cei mai mulţi colegi de
generaţie ai lui Daniel Corbu, de la Adrian Alui Gheorghe şi Ion
Tudor Iovian la Cassian Maria Spiridon şi Lucian Vasiliu. Şi să nu
uităm că postmoderniştii moldoveni l-au avut în coasta formării
lor pe „şaptezecistul” Cezar Ivănescu, ostil categorial
textualismului parodic şi plagiatului numit eufemistic
intertextualitate, fenomen pe care autorul Baaadului îl „demasca”
chiar de la debutul lui Mircea Cărtărescu. La debutul din 1984 cu
Intrarea în scenă,
Daniel Corbu îi avea ca maeştri, între alţii, pe Ezra Pound şi
pe Cezar Ivănescu, unul dintre primele poeme fiindu-i dedicat
acestuia din urmă (Pentru atâta
moarte), pe atunci, ca precaută
distanţare, poetul recunoscând: încă
NU SUNT PREGĂTIT PENTRU ATÎTA MOARTE!
Colegul
său mai în vârstă era însă pregătit sub zodia eminesciană a
Odei (în metru antic).
Daniel Corbu a mers pe altă cale, interferându-şi paşii cu ai
generaţiei sale, ţinând chiar să-şi exprime solidaritatea la
nivel conceptual, scriind mai multe variante ale unei cărţi despre
postmodernism (Postmodernismul pe
înţelesul tuturor, 2004, Rostirea
postmodernă. Generaţia poetică ’80 în literatura română,
2007, teză de doctorat, Postmodernism
şi postmodernitate în România de azi,
2008), începutul fiind chiar teza de licenţă sub titlul Generaţia
poetică ’80 în literatura română
(1983), adică o premieră absolută pe când optzeciştii abia
debutau.
Există
însă o insolită curiozitate în acest demers teoretizant al lui
Daniel Corbu, demers întrecut poate doar de al lui Ion Bogdan
Lefter, care este, în esenţă, chiar un postmodernist. Iar cel care
mă determină să fac o asemenea nuanţare este însuşi Daniel
Corbu, care a ţinut să precizeze, în 2002, într-un interviu
acordat lui Liviu Apetroaie şi apărut în revista Hyperion
de la Botoşani: „Aparţin
postmodernismului atâta timp cît el nu înseamnă lipsă de
profunzime.” Numai că
postmodernismul se mândreşte tocmai cu eliminarea din poetică a
dimensiunii profundului.
Au afirmat-o, la noi, între alţii, atât Horia-Roman Patapievici,
cât şi Mircea Cărtărescu. Primul o făcea într-o demonstraţie
asupra „inactualităţii” lui Eminescu, tocmai din pricina
predominanţei categoriei profundului
la poetul nostru, sechelă „germană” într-o vreme când lumea
postmodernă se orientează spre lumea anglo-americană a
divertismentului.
Conchid,
aşadar, că teoreticianul postmodernismului, Daniel Corbu, este, în
realitatea gândirii şi liricii sale, un „trădător” luminat al
postmodernismului, care „trădare” i-a permis să dialogheze
cu toate generaţiile literare. Postmodernismul său se dovedeşte,
mai degrabă, un modernism fundamental,
sau cum zice el însuşi, o „neoavangardă”,
precum s-a vrut mişcarea de la revista Feed-Back.
Sau, cum zic eu, un autentic, transmodern.
Numai aşa ne explicăm de ce o dimensiune esenţială a poeziei lui
Daniel Corbu rămâne sacrul,
dincolo de revolta amar-mistuitoare, atent surdinizată stilistic,
din plasma verbului său. Numai aşa îmi explic de ce el n-a urmat
moda „demitizărilor” şi demolărilor valorilor naţionale,
dimpotrivă, patronează, alături de Filomena Corbu, festivaluri de
poezie precum cele închinate lui Grigore Vieru şi Cezar Ivăneascu,
ca să nu mai vorbim că o bună parte din viaţă şi-a petrecut-o
în preajma lui Ion Creangă, la Bojdeuca din Ţicău.
Acesta
este, în câteva fraze, Daniel Corbu, la cei şaizeci de ani ai săi.
Cine ar fi crezut că şi postmoderniştii vor ajunge la asemenea
vârstă, când ei s-au mândrit cu tinereţea,
ca nici o altă generaţie de după Al Doilea Război Mondial!?
La muţi ani, Daniel Corbu!
Theodor CODREANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu