Teoreticienii, dar mai ales practicienii globalizării
forţate, preocupaţi de zonele de influenţă economică de pe
planeta devenită prea mică şi sufocantă, n-au avut în vedere
efectele morale, provenite din energia secundară, reziduală,
rebarbativă care pune în mişcare acestă idee de impunere a noii
ordini mondiale.
Spaţiul
nu ne permite decât o discuţie „pe segment”, redusă la
globalizarea
culturii, o
globalizare impusă de cei mai puternici financiar. Prin urmare,
modelul american e cel menit să triumfe.
Deşi
aplică fără echivoc tendinţa agresivă (forţa militară) în
obţinerea zonelor de influenţă (cazurile Vietnam, Afganistan, Irak
sunt evidente), prin Fondul Monetar Internaţional însă, S.U.A. îşi
arată cealaltă faţă, aceea de imperiu de seducţie, realizînd în
multe puncte din lume, în locul cunoscutei pax
romana, strategie
postmodernă de pax
americana. La
realizarea acestui socialism cultural contribuie enorm comunicarea.
Fără comunicarea postmodernă, totul rămânea îngheţat, la
acelaşi nivel ideal. Să ne-amintim doar de proiectul globalităţii
ideale al lui Matthew Arnold din secolul al XIX-lea, preluat şi
propagat acum cincizeci de ani de T.S. Eliot, care considera cultura
un liant al naţiunilor şi visa la un sincronism mondial.
Aceste
rânduri nu pornesc, să ne-nţelegem bine!, din opacitatea noastră
la globalizarea culturii (care trebuie să se bazeze pe respectul
specificului fiecărei naţiuni), ci din înverşunarea firească la
fenomenul de extindere a kischului în noile condiţii. După modelul
american, companiile de impunere a nonvalorilor şi de distrugere a
miturilor esenţiale ale omenirii lucrează cu toate motoarele. Cum
spaţiul nu ne permite lungi dezbateri, vom aminti doar cazul Dan
Brown (un prozator de mâna a treia ridicat la rang de autor de
capodopere) din Codul
spart al lui Da Vinci:
roman şi cărţi de argumentaţie traduse în toate limbile de bună
circulaţie, film, emisiuni t.v. mondializate. Şi totul pentru a
dărâma credinţa în Iisus.
Din
câte ştim, teoriile postmodernismului îşi îndreptau atenţia
spre reseminarea şi reevaluarea miturilor, nu spre distrugerea lor.
Americanilor, care nu au o tradiţie culturală solidă nu le pasă,
nouă, europenilor, da.
Până
una-alta, modelul american (bani,
sex and
democraţie
culturală)
se impune. Efectul e că lumea devine una epidermică, flexibilă şi
plină de artificii, superficială. Are loc vulgarizarea şi
superficializarea artelor. În socialismul planetar, Gioconda (a se
vedea pe sacoşe şi reclame publicitare) nu mai aparţine lui Da
Vinci, Homer, schimonosit, reseminat, nu mai aparţine grecilor.
Agresiunea kischului şi superficializarea lumii sunt făcute să
evite cu metodă întâlnirea cu eul profund. Să fie această
redirecţionare a privirii spre afară, spre superficial şi
superfluu atributul sine
qua non al lumii
postmoderne, prevăzut, şi acesta, de Marele Arhitect?
Daniel CORBU
Daniel CORBU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu