Sunt
un boem amator. Şi de aceea m-am lăsat întotdeauna fascinat de
adevăratul boem, de cel autentic. Deşi altarul ceremoniilor boeme
este cafeneaua, cîrciuma, adevăratul boem nu trebuie confundat cu
omul banal de cafenea. El este filosoful cu gesturi aristocrate şi
gîndire clară, este apostolul noutăţii atins de o forţă magică,
ocultă. Filosoful boem depăşeşte în orice clipă platitudinea
conformistă, sfidează înţelegerea comună a lucrurilor. Pe lîngă
filosofia boemă din cafenelele lumii, catedrele de filosofie cu
profesori pedanţi şi lipsiţi de haz sunt un vax. De la Socrate,
poate cel mai mare boem european, şi pînă la Pirgu din „Craii
de curte veche”, diferenţa dintre filosofia boemă liberă şi
cea didactică, universitară e ca diferenţa dintre zei şi nişte
deşeuri rău mirositoare servite cu ostentaţie de postmodernism.
Pe
boem îl simţi. Fiecare gest îi e ritualic şi nu se avîntă în
dialog fără anumite ceremonii aristocrate. Cei care se amestecă
precum musca-n lapte sunt veleitarii, amatorii, banalii Mitíci. Ca
şi în cazul artiştilor autentici, boemul se naşte cu blestemul
boemiei. În preajma celor adevăraţi (le mulţumesc că m-au
acceptat!) am ajuns să trăiesc clipe de boemie autentică. Dar nu
numai atît! Pornind de aici, am reuşit să înţeleg psihologia
veleitarului în artă. Mimînd mereu, cu forţa de fixaţie
creierală, probînd continuu stările maniacale, veleitarul are
momente în care crede, în care se simte adevărat.
O
definiţie a boemei nu se cade. Ea ţine de libertatea individuală.
De gradul în care individul acceptă un anumit hedonism, un trai
oarecum dezordonat, fără angajamente sau venituri fixe, de raportul
său cu hazardul. În fond, boemul e un filosof singuratic, un
sacerdot care acceptă traiul de azi pe mîine. Dacă, accidental,
prin voia bunului Dumnezeu, îi cade din ceruri vreo moştenire, îl
poţi admira probîndu-şi generozitatea.
De
multe ori boema a fost asimilată greşit cu alcoolul, foamea şi
risipirea zadarnică a timpului. Socrate nu bea alcooluri nici măcar
cît tînărul Alcibiade, iar sistemul său maieutic (rezultat din
pierderea timpului!?), consemnat de ucenicu-i fidel Platon, stă la
baza filozofiei lumii.
Pe
urmă, cine nu ştie azi că Omar Khayam, marele poet al antichităţii
orientale, cel care proslăvea în versuri femeia şi vinul, n-a pus
gura pe alcool toată viaţa, bîndu-şi doar laptele şi ceaiurile
de ierburi? Faimosul filosof chinez Confucius era atins de aripa
boemiei celeste, iar festinurile sale prin cîrciumile imperiului
erau adevărate cursuri de vară de filosofie practică şi
nepractică. Nu întîmplător, Confucius a obţinut de la împărat
dezlegarea de a fi primit, respectat şi ospătat cît va vrea în
orice han al imperiului.
Despre
boemi, cei care iubesc întîmplătorul, supa de nori şi comerţul
cu stele căzătoare s-a scris mult şi de multe ori fals. Henri
Murger prezintă în „Scène de la vie de bohème” o
şleahtă de poeţi, pictori, compozitori şi ziarişti excentrici
care condamnă viaţa burgheză. Jenant e că modestul autor parizian
îşi prezintă boemii în contradicţie cu aşa-numiţii oameni
onorabili. În ce priveşte artiştii, mulţi văd boema neapărat
amestecată cu miresmele ratării. Deh, Dali avea dreptate cînd
spunea, prin 1953: „Singurul lucru de care lumea nu se mai
satură niciodată e exagerarea”.
Feriţi-vă
de cei care dezaprobă boema sau o înfierează cu mînie proletară!
Boema a existat şi va exista în toate timpurile, cu farmecul şi
exotismul ei, cu aria de desfăşurare în templul profan, cum i se
mai spune cafenelei, sau în alte locuri. Tagma boemilor nu va pieri.
Boemii vor întreţine magia noului, vor da palme gustului public,
vor perfecţiona arta dialogului, fie că se numesc Duchamp, Van
Gogh, Pirgu, Zacharias Lichter, Eugen Andone, Dimitrie Stelaru sau
Pena Corcoduşa, pitorescul personaj din „Craii de curte veche”,
în treacăt fie spus, singura carte bună despre boemă apărută la
noi. Ştiu că Nichita Stănescu iubea enorm Craii lui Mateiu
Caragiale şi suferea pentru că era doar boem amator, în timp ce
Theodor Pucă, Nicolae Velea sau Mazilescu erau autentici.
Cum
spuneam, multe prostii s-au spus despre boemă şi, de multe ori, de
către cei dinafara lor, a dezaprobatorilor, care, în articole sau
studii academice, recomandau boemilor duşul şi tăcerea. Sper ca
„Martorii orbi” – un roman al boemei, cartea
nostră care va apărea curînd, să clarifice mai multe lucruri
despre acest fenomen complex şi magic.
Daniel CORBU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu